nedelja, 24. november 2013

Gözetleme Kulesi [Watchtower] (2012)



Slovenski naslov: Razgledni stolp
Drugi naslovi: Watchtower
Država:  Turčija, Francija, Nemčija 
Leto: 2012
Žanri: Drama
Dolžina: 96', Imdb
Režija: Pelin Esmer
Scenarij: Pelin Esmer
Igrajo: Olgun Simsek, Nilay Erdonmez, Lacin Ceylan, Menderes Samancilar, Riza Akin, Kadir Cermik

Avtobus poln potnikov se počasi premika skozi hribovito turško podeželje. Seher je mlada sprevodnica, ki je pred kratkim začela delati na tej liniji. Tistega dne se je z avtobusom do končne postaje pripeljal tudi Nihat, ki bo prevzel službo požarnega nadzornika v razglednem stolpu, ki stoji na gorskem vrhu, nekaj kilometrov stran do prvih hiš in vaškega avtobusnega postajališča. Od tu naprej vzporedno spremljamo dve ločeni zgodbi: v eni počasi spoznavamo Nihata in razloge, zaradi katerih se je odločil sprejeti službo požarnega stražnika, v drugi pa okoliščine, v katerih je Seher opustila študij in se zaposlila kot sprevodnica pri privatnem prevozniku. In medtem ko Nihat v osami razglednega stolpa molče opazuje okoliško gozdnato gorovje in iz ure v uro kolegom preko radijske postaje sporoča: Stanje normalno, se Seher nekaj kilometrov nižje, po koncu delovnega dne, vrača v sobo nad restavracijo avtobusne postaje, ki jo je od novega delodajalca dobila v uporabo. Zakaj sta Seher in Nihat prišla v ta odmaknjen kraj, bogu za hrbtom? Vprašanje, ki nas bega že od samega začetka, se počasi začenja razreševati. V intimi Seherine sobe opazimo zaobljen trebušček, v katerem nastaja novo življenje, tam gor na hribu pa redkobesedni Nihat svojemu edinemu sogovorniku iz sosednjega razglednega stolpa preko radijske zveze razkriva podrobnosti iz svojega življenja.
Razgledni stolp je drugi igrani celovečerec turške režiserke Pelin Esmer, ki je pozornost filmske javnosti pritegnila z dokumentarcem Oyun (The Play, 2005); film je na festivalu Tribeca prejel nagrado namenjeno najboljšem mladem avtorju na področju dokumentarnega filma. Okostje pripovedi je zgrajeno okoli moškega in ženske, ki vsak na svoj način poskušata pustiti  preteklost za sabo. To je glavni razlog, ki osrednja junaka pripelje v odročen kraj v gorah, kjer dve usodi v nekem trenutku trčita ena ob drugo. Sosledje dogodkov nepričakovano zbliža popolna tujca, ki poskušata pozabiti stvari, ki se jih ne da pozabiti. Stvari, ki jih lahko le sprejmeš in s tem živiš naprej. Režiserka pri podajanju zgodbe uporablja tehniko ne povej, ampak pokaži, ki se lepo prilega čustvenem stanju protagonistov in ji istočasno pušča prostor za dolge opazovalne posnetke, s pomočjo katerih razvija prepričljivo karakterno študijo dveh nesrečnih duš. Liki Pelin Esmer so molčeči. Govorijo le takrat, ko imajo kaj za povedati. Ta dialoški minimalizem je fino izrabljen za izjemno močen prizor, v katerem se Seher in Nihat spustita v besedno konfrontacijo, ki naposled razkrije vso resnico. Resnico o sogovorniku in tisto globljo resnico o samih sebi. Razgledni stolp je film počasnega ritma, ki nam poleg lepih pokrajinskih posnetkov ponuja komentar na temo položaja ženske v ruralnem turškem okolju, prepleteno z   zgodbo o krivdi in izgubi, po kateri skrhane duše vendarle lahko najdejo motiv, za nadaljevanje poti. Zgodba od gledalca sicer zahteva nekaj potrpežljivosti, ki je na koncu  ustrezno poplačana. (+3)


Ocena:


3 komentarji:

  1. Kar zahtevna zadeva, ja, gre pa Araf (EFA nominacija) s "počastnostjo" še korak naprej in je letošnji turški dvoboj (sicer me še ćaka tudi Jin) med obema pri meni tudi dobil.

    OdgovoriIzbriši
  2. Araf še nisem videl...
    In ko smo že pri turških, čaka me še Lal gece, ki mi deluje zelo zanimivo. Si ga mogoče videl?

    OdgovoriIzbriši
  3. Ne in ga najverjetneje tudi ne bom (konkurenca je prevelika:)).

    OdgovoriIzbriši